Det pædagogiske arbejde skal til enhver tid bygge på nationale og kommunale politiske krav samt på de vedtagne pædagogiske principper i klyngen.
Nedenfor kan du læse mere om vores pædagogiske principper i vuggestuen og børnehaven.
Vuggestueafdelingen
I vuggestuen arbejder vi ud fra tre pædagogiske hovedprincipper:
At barnet føler sig set og anerkendt
Vi viser anerkendelse ved at give muligheder frem for begrænsninger. Det er vigtigt, at de voksne er nærværende og udviser respekt for børnenes forskellige behov.
Eks.: Give barnet tid til at gøre tingene i deres eget tempo, f.eks. ved madsituationer. Hvis barnet ikke er klar til at sætte sig til bords, får barnet ekstra tid og tilbud om at komme, når han/hun er klar til det.
At barnet tages alvorligt
Vi bestræber os på at give barnet medbestemmelse. Når det er muligt, giver vi barnet et reelt valg, og er det ikke muligt, tager den voksne ansvar og bestemmer. At blive taget alvorligt indebærer også, at barnet føler sig tryg nok til at vise sine følelser og sige fra og til.
Eks.: Man er med til at bestemme, om man vil lege ude eller inde, og hvilke lege der skal leges. Fx ved formiddagssamlingen er det okay at vælge fra, fortryde og/eller komme ind senere.
At give barnet følelsen af og glæden ved at være en del af et fællesskab
Dette gøres bl.a. ved aktiviteter som sanglege, måltider, bevægelseslege/rytmik samt fællesaktiviteter i større og mindre grupper, evt. på tværs af stuerne.
Eks.: Børnene samles om hoppebøffen i alrummet, en voksen sætter sig og er med i legen. Børnene skiftes til at være den, der hopper, og de andre klapper og synger. (Vi har, efter vi introducerede legen for børnene, oplevet, at børnene selv starter og styrer legen uden en voksen).
Børnehaveafdelingen
Vi arbejder efter følgende pædagogiske principper i børnehaven:
- Børn anerkendes som unikke personer, og at de voksne tager afsæt i deres behov.
- Børn har medindflydelse og spiller en aktiv rolle i deres egen udvikling og læring.
- Børns udvikling omfatter dets følelser, intellekt og fysiske, kulturelle og sociale sider.
- Børns nære relationer vægtes højt.
- Børn tilbydes en mangfoldighed af aktiviteter.
- Børn med særlige behov får stor opmærksomhed.
- Børn har ret til ro og tryghed, så de har mulighed for at 'mærke efter'.
- Børn har ret til at vise alle deres følelser.
- Der er et tæt samarbejde mellem forældre og personale i hverdagen, når børn afleveres og hentes, men også ved forældremøder, forældrebestyrelsesmøder, forældresamtaler og andre mere traditionsbundne forældreaktiviteter.